شاید به عنوان یک مدیر از عملکرد کارمندان خود ناراضی باشید؛ اما باید بدانید، هر جایگاهی احساس و درک متفاوتی دارد. کارآفرینان تا وقتی خود را جای کارمندان نگذارند، نمی‌توانند به ایرادات و موانع موجود پی ببرند. اگر شما هم دوست دارید بدانید چگونه می‌توانید بهره وری را در کارمندان‌تان بالا ببرید

مدیرعامل یک شرکت تصمیم گرفت خود را جای کارمندانش بگذارد و با درک مشکلات و دغدغه‌هایشان به بعضی موانع اصلی کار پی ببرد. به این منظور تغییر ظاهر داد و یک روز کاری با حضور در بخش های مختلف شرکت، زمانی را کنار کارمندان سپری کرد.

او متوجه مسائلی شد که تا پیش از این برای او قابل درک نبود، چرا که تنها از جایگاه یک مدیرعامل به آن‌ها نگاه کرده بود. بعد از کسب این تجربه، از کارمندانش که بدون کمترین چشم‌داشتی، تلاش بی وقفه داشتند قدردانی کرد.

شاید شما هم به این فکر بیفتید مانند مدیرعامل مذکور با ظاهری مبدل وارد شرکت‌تان شوید، خود را کارآموز معرفی کنید و به بخش‌های مختلف سر بزنید. همچنین می‌توانید با مدیر بخش منابع انسانی تماس بگیرید و سوالاتی درباره بیمه سلامت و فرصت‌های آموزشی بپرسید.

یا اگر به عنوان مدیر خرده فروشی فعالیت دارید، فردی امین و مورد اعتماد را برای بررسی وضعیت موجود به عنوان مشتری به آنجا بفرستید.

اما باید بدانید برای اینکه بتوانید از زاویه دید کارمندان و کارکنان‌تان به مسائل شغلی نگاه کنید حتما هم نیاز نیست با لباس متفاوت و صورت گریم کرده، در نقش دیگری ظاهر شوید بلکه باید بتوانید به‌عنوان مدیر یک شرکت راهی برای دیدن کسب و کار خود از دید کارمندان‌تان پیدا کنید.

راهکارهایی برای درک مسائل از جایگاه کارمندان

به نظرتان کارمندان شما احساس واقعی‌شان نسبت به شغل‌شان چیست؟ به نظرتان هر روز همان‌گونه رفتار می‌کنند که وقتی شما کنار آنها حضور دارید؟ واقعا فکر می‌کنید در نبود شما و در خلوت خودشان چه رفتاری دارند؟

برای اینکه بتوانید از زاویه دید کارکنان‌تان به ماجرا نگاه کنید بهتر است کمی هم سراغ روش‌های کلاسیک مدیریت بروید. برای مثال:

– به طور منظم به بخش های مختلف سازمان بروید و به شکایت و گله های کارمندان گوش کنید.

– نظر کارمندان را درمورد موانعی که سر راه بهره‌وری بیشتر قرار دارد، جویا شوید.

– به پیشنهادات آنها گوش کنید.

نکته: البته قبل از هر کاری، باید سعی کنید اعتمادشان را به دست آورید. تا وقتی کارمندان از امنیت شغلی خود و حسن نیت شما مطمئن نشوند، تنها تعریف و تمجید می شنوید و هیچ پیشنهاد و انتقادی از جانب آنها دریافت نخواهید کرد.

اهمیت نگاه کردن به مسائل کارمندان از زاویه دید خودشان

به گفته‌ی اسکات هارلی، مدیرعامل کمپانی Sunsuper، همان گونه که کسب و کارها باید از سلیقه‌ی مشتریان آگاه باشند، باید بتوانند با کارمندانشان همدلی کنند، نگرش کارمندان شان را هم درک کنند و از زاویه دید آنها به مسائل نگاه کنند.

او می گوید مدیران باید ببینند آیا برای ایجاد تجربه‌ی لذت‌بخش کاری که به اندازه‌ی کافی مشوق کارمندان برای ماندن در شرکت و حمایت از آن باشد به قدر کافی تلاش کرده‌اند؟

گفته‌های هارلی بعد از گزارش نظرسنجی سازمان YouGov Galaxy از 1000 کارگر استرالیایی از سوی Sunsuper بیان شد. نتایج این نظرسنجی نشان داد بیشتر کارگران تحت بررسی اعلام کردند کارفرمای آنها باید کارهای بیشتری برای بهبود شرایط کاری انجام دهند.

اگر رهبری یک سازمان را به عهده دارید و از آن دسته مدیرانی هستید که از روال انجام کارها تقریبا بی‌اطلاع هستید و تنها مسیر در شرکت تا اتاق جلسات را می پیمایید چطور می توانید انتظار بهره‌وری بالایی داشته باشید؟ شما در حالی که به دنبال انجام کارهایتان بوده اید، کارمندان شرایط سخت را تحمل کرده و چاره‌ای جز اطاعت نداشته‌اند، پس طبیعی است که انتظار بهره‌وری بالا دور از ذهن به نظر برسد.

نبود راه‌های ارتباطی و فرآیندهای کارآمد بین مدیران و کارکنان به بهره‌وری کارمندان و موفقیت سازمان آسیب وارد می‌کند و شما به عنوان یک مدیر، تنها مسئول بهبود این نابسامانی‌ها هستید.

اگر نتوانید مشکلات درونی سازمان را حل کنید، پس انتظار دستاوردهایی که به نفع سازمان‌تان باشد را هم نباید داشته باشید.  

نتایج نظرسنجی‌ها و تحقیقات درباره تأثیر بهبود اوضاع کارمندان بر افزایش بهره‌وری سازمان

گزارش سال 2018 سان سوپر درمورد نگرش کارفرمایان اعلام می‌کند

حدود 60 درصد کارمندان باور دارند اگر کمی اوضاعشان بهبود پیدا کند، بازدهی‌شان به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

58 درصد هم عقیده دارند بهبود تجربه‌ی کاری، سرمایه گذاری روی سرمایه‌های انسانی شرکت است و به سرعت تمام هزینه‌ها را جبران می کند.

45 درصد کارمندان هم معتقد بودند رضایت شغلی با کیفیت محصول نهایی ارتباط مستقیم دارد.

ایجاد فرهنگ مثبت (18 درصد)، اعطای مزایای مالی بیشتر (11 درصد)، احترام و پاداش‌ها (10 درصد)، دادن اختیار بیشتر (9 درصد) و فرصت پیشرفت شغلی (7 درصد) از جمله راهکارهایی است که کارفرمایان می توانند تجربه کاری و رضایت شغلی کارمندان شان را بهبود دهند.

نتایج تحقیقات حاکی از آن است، کارمندان به فرهنگ سازمانی نسبت به مزایای مالی اهمیت بیشتری می دهند. البته ارزش های مورد انتظار در هر گروه سنی متفاوت است.

– نسل جوان بیشتر به دنبال فرصت برای پیشرفت شغلی هستند. (46 درصد)

– بازه سنی دهه های 60 تا 80 میلادی تمایل بیشتری به مزایای مالی دارند. (44 درصد)

– متولدین سال‌های جنگ جهانی دوم هم بیشتر دنبال اهداف و انتظارات روشنی از نقش خود در شرکت هستند.  (40 درصد)

اگر می‌خواهید بهره‌وری کارمندان‌ و کسب‌وکارتان را افزایش دهید به‌عنوان یک مدیرعامل، برنامه‌ی منظمی برای بازدید و اطلاع از بخش‌های مختلف سازمان تدوین کنید.

شک نکیند تا زمانی که به موانع فعالیت و بهره وری کارمندان پی نبرید، پیشرفت، بازدهی و رونقی که انتظار دارید را مشاهده نخواهید کرد و بسیاری از برنامه‌ریزی‌هایی که در جهت بهبود کسب و کارتان انجام داده‌اید بی‌نتیجه خواهد ماند.

منبع: یوکن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید